E.H.B.I. #5: Wat doe je voordat de kinderen binnen zijn?

Hoi!

We komen steeds een stapje verder in de invaldag. Je bent intussen gebeld, hebt je administratie genoteerd en hebt je eigen spullen meegebracht.
Wat dan? Ik ga er in deze blogpost vanuit dat je op een onbekende school binnenkomt.


Zodra ik de school binnen wandel, loop ik het eerste lokaal binnen dat ik tegen kom. Daar stel ik mij natuurlijk netjes voor, vertel voor welke groep ik opgeroepen ben en wie ik precies vervang. Deze collega wijst mij de weg naar het goede lokaal. Vaak ik er één leerkracht binnen de school die verantwoordelijk is voor het netjes opvangen van de invalcollega. Op andere scholen is dit de verantwoordelijkheid van de leerkracht in het lokaal naast de invaller, dit hangt dus van de school af. Over het algemeen krijg je een korte rondleiding door de klas/school, word je geholpen met het inloggen in de computer en worden de handleidingen en het rooster aangewezen. Wanneer je geluk hebt wist de vaste juf of meester dat er een vervanger zou zijn en ligt er heel netjes een brief voor je klaar! Zo super, wanneer dit het geval is!

... Daar sta je dan, alleen in het lokaal. Voor het eerst moet je de hele dag helemaal alleen doen. Geen LIO-begeleider meer die je eventueel te hulp kan schieten. Je bent echt op jezelf aangewezen. Je kunt het!
Ik begin altijd met het rooster. Ik vind het fijn om direct een algemeen idee van de dagindeling te hebben. Op het rooster vind je het vak, de les en soms de klaartaken. Je pakt nu natuurlijk de betreffende handleidingen en leest de handleiding van de les door. Lees heel bewust het doel van de les, zodat je weet waarnaar je toe aan het werken bent. Op die manier is het minder erg wanneer je afwijkt van de handleiding.

Er vanuit gaande dat je alle lessen nu in je hoofd hebt zitten ga je verder met de overige voorbereidingen op je dag. Vaak zit er in de klassenmap een plattegrond van de klasopstelling. Deze heb ik altijd op tafel liggen, gedurende de gehele dag. Zo kun je kinderen bij naam noemen, in plaats van 'jij met je rood-wit gestreepte trui'. Vind ik zo verschrikkelijk onpersoonlijk.

Dit is ook het moment om het dagritme op het bord te zetten. Dit kun je met whiteboardstift doen, de regulieren dagritmekaarten of je neem deze dagritmekaarten zelf mee. Net zoals jij het fijn vindt om je dagplanning te weten, is het voor de leerlingen niet anders.

Na deze basistaken zorg je dat je ook materiaal klaar hebt liggen voor de snelle leerlingen. Niets is vervelender, dan om ad hoc een klaartaak te moeten verzinnen. Bijna alle materialen hier op de site kun je als klaarwerk gebruiken (deze site is namelijk van een collega-invaljuf ;)).

Je bent in principe nu klaar om de leerlingen te ontvangen in je lokaal. Toch wil ik je nog één belangrijke tip meegeven. Probeer altijd met de leerkrachten van de school , voordat de kinderen er zijn, een kopje thee of koffie te drinken. Hierdoor laat jij jezelf op de school zien, je wilt immers dat ze je voor een volgende invalklus weer bellen. Sluit je niet op in je lokaal!

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen